NotaBene е електронно списание за философски и политически науки. Повече за нас

Читателят като alter ego

Брой
№ 1 (2009)
Рубрика
Poiesis
Автор
Светла Енчева




Колонка за фотография в списание за философия и политика изглежда нетипично. Нетипичността обаче е основание за рефлексия, а последната е необходимо условие за мисленето както на философията, така и на политиката. Целта на тази колонка е, следователно, да провокира читателя към рефлексия отвъд рамките на чистото съзерцание, с което мнозина свързват възприятието на изкуството. Ала доколкото все пак става въпрос и за фотографията като изкуство, удоволствието от съзерцанието е “необходимото друго” на рефлексията по същия начин, по който читателят е “необходимият друг” на автора.


Фотографиите, представени в тази колонка, всеки път ще бъдат обединени от определена тема. Логично темата на първия брой на Nota Bene е посветена на теб, читателю. Защото ти си нашето alter ego; без теб списанието не е списание, а няколко безсмислени мегабайта на някакъв сървър. Смисълът е крехко и динамично отношение между автора и читателя. Ето защо и снимките разкриват – посредством различната конфигурация на местата за сядане – пет различни начина за конструиране на смисъл. Едното място е предназначено за автора, а другото – за читателя. А смисъла го създаваме заедно.


Няколко думи за авторите на фотографиите в този брой, на които благодаря от сърце за съгласието им да бъдат публикувани техни снимки в Nota Bene. Дейвид Дай е от САЩ, щата Джорджия. Бил е ученик на известния фотограф Ансъл Адамс. Фотографията е негово призвание, но не професия. Ако използваме формулировката социолога Макс Вебер, Дейвид Дай живее за, а не от, фотографията. Шери-Лин Макартър живее в Канада. Понякога снима за удоволствие, понякога и за пари. Другото, което прави понякога за удоволствие, а понякога за пари, е да пише – проза, поезия и критика. Майк Лъск 40 години е снимал на лента, преди да опита цифрова фотография. В привидно строгите му снимки прозира игриво отношение към каноните, на което може би са оказали влияние животът в Сан Франциско и духът на 60-те. Що се отнася до мен, аз съм аматьор без особени теоретични знания и технически умения. Научавам това-онова и се вдъхновявам от фотографите по-горе, а и от други, повечето от които, надявам се, ще дефилират тук.


Позволих си да включа и своя снимка и си запазвам правото понякога (обещавам – много рядко) пак да го правя, за да избягам от ролята на “критик” и “експерт”, какъвто определено не съм. Като много човешки дейности, фотографията е общуване, затова и изборът ми на снимки е неизбежно пристрастен. Излизайки от измамното прикритие на “обективния” наблюдател, се настанявам на своето място и приканвам и теб, читателю, да заемеш своето отсреща.

Дейвид Дай: "Стари приятели"



Дейвид Дай: "Люлка"



Шери-Лин Макартър: "Любов, която беше повече от любов"



Майк Лъск (без заглавие)

Светла Енчева "Стари приятели"




comments powered by Disqus