NotaBene е електронно списание за философски и политически науки. Повече за нас

Фантастичното и фотографията

Брой
№ 19 (2011)
Рубрика
Poiesis
Автор
Светла Енчева

 

 
 
 
 














































След известна пауза колонката за фотография отново е на линия. Едва ли някой си мисли, че в това има нещо фантастично. Няма нищо фантастично и във възпроизвеждането на "малката традиция" във фотографските колонки на NotaBene - при липса на възможност за намиране на фотографии, особено през лятото, авторът нескромно да предлага на читателя собствени снимки.
 
Темата на броя - фантастичното - изглежда повече от благодатна за прокарване на връзка с фотографията. Та нали живеем в епохата на Photoshop и други програми за обработка на изображения, с помощта на които можем да създаваме каквито си поискаме фантазмени обрзази? Та нали вече има фотоапарати, които в самия процес на снимане могат да ни направят по-красиви, небето над нас - по-синьо и да прилагат още куп ефекти? Да не говорим за всевъзможните видове лещи и филтри, каквито има още от ерата на "аналоговата" фотография (която също има своите прийоми за създаване на фантастични образи, като почнем от соларизацията и стигнем там, където ни отведе въображението).

Само че такова говорене за фантастичното във фотографията би било хем банално, хем  "разомагьосано". Ако знаем, че механизмът на нещо може да бъде разкрит, то престава да бъде фантастично. Говорейки за нашия "разомагьосан" свят, Макс Вебер казва, че хората от примитивните общества всъщност знаят повече за своя свят, отколкото ние за нашия. Малко от нас, например, знаят как се движи влакът. Но ние, за разлика от примитивните хора, сме наясно, че само да поискаме, можем да разберем механизма на движението, докато примитивните хора отдават нещата, причините за които не знаят, на магически сили.

Ето защо в колонката за фотография, посветена на фантастичното, няма да се говори за фотошоп. Вместо това фантастичното ще бъде показано като въпрос на виждане, а не на технология.

В нито една от снимките, които виждате тук, не е използван специален ефект. Няма колаж, няма дори корекция на цвета, използвана е възможно най-обикновената програма за снимане. Снимано е точно това, което е видяно. Иронията е в това, че технологиите дотолкова добре успяват да накарат фантазмите да изглеждат "истински", че истинските фантазми, които можем да видим понякога, изглеждат продукт на технологията.

Ако не ми вярвате, отидете във фоайето на театър "Сфумато", пък може и да видите нещо фантастично там. Зависи как гледате. (По-голяма е вероятността да видите нещо фантастично, ако след фоайето влезете и в салона, но това е вече друга, нефотографска, тема.)

 

 

comments powered by Disqus