NotaBene е електронно списание за философски и политически науки. Повече за нас

Теория и практика на отражението

Брой
№ 2 (2009)
Рубрика
Poiesis
Автор
Светла Енчева

Клео Юбелман: "Вълна"

Марк Съливан: "Набраздени следи"


Марк Съливан: "Набраздени следи"

Марк Съливан: "Набраздени следи"

 

Netream: "Двойното остъкляване удвоява цветовете"

Netream: "Двойното остъкляване удвоява цветовете"

 

Джордж Мийдърс: "Писалка и мастило"

Джордж Мийдърс: "Писалка и мастило"

Longhairbroad: "Вихрени отражения"

Longhairbroad: "Вихрени отражения"

 

     Ленин е смятал, че познанието е правилно отражение на обективната действителност, която, от своя страна, сама по себе си притежава свойството да се отразява в нашите глави. Подобна нагласа пренебрегва значимостта най-малкото две неща - значимостта на субекта и на "отразяващите повърхности". В това издание на колонката за фотография на NotaBene ще подходим по точно обратния начин, като обърнем внимание на отражението като самостоятелна реалност, която ни най-малко не се свежда до отразяваните обекти. Да не забравяме, че думата "рефлексия" означава отрязяване, но и размисъл; съдържа в себе си измеренията и на външното, и на вътрешното, както и, в някои отношения, неотчленимостта на едното от другото.

 

 

    Нека представим фотографите в този брой. Благодаря им, че се отзоваха на предложението ми да включа техни снимки в NotaBene. Изборът ми беше изключително труден, защото разполагах с повече от хиляда снимки на отражения, коя от коя по-интересни. Съвсем не мога да твърдя, че представените тук са "най-добрите". Не завиждам на онези, на които се налага да класират и оценяват изкуство. Аз не мога, а и не искам. Постарах се по-скоро да подбера различни по вид фотографии на различни отразяващи повърхности - вода, метал, стъкло, стена и други, които не успях да разбера какви, не пожелах и да развалям магията с въпрос. Продължих идеята за различието и относно цветовете и формите.

 

 

    Клео Юбелман е от Люцерн, Швейцария. Освен че е способна да прави едни от най-невероятните снимки на отражения във вода и едни от най-въздействащите емоционално автопортрети, които съм виждала, в миналото Клео се е занимавала и с експериментално чернобяло нямо кино. Автор е на филма от 1986 г. "Mano destra". Страстта й към фотографията, както и изострената й гражданска чувствителност, я карат понякога да поема опасни рискове.

 


    Марк Съливан е от САЩ. По професия е музикант, композитор. Преподава в университет композиция, естетика, интердисциплинарни курсове, свързани с изкуството. Когато го помолих да даде повече информация за себе си, която да включа в колонката, с изненада научих, че преди време е преподавал и социология на музиката! Стремежът му да събира заедно нещата, които обича да прави, води до интересни проекти, в които се обединяват фотография, музика, хуманитаристика... 

 

 

    Третият "отразител" е от Холандия и предпочита да остане анонимен, затова ще използвам артистичния му псевдоним Netream. Netream, оказва се, също преподава в университет, но културна психология ("cultural psychology"). Твърди, че фотографията е неговата "обсесия" и че посредством снимките си разкрива онова, което вижда "с окото на ума си". И добавя: "Реалността е твърде надценявана"... 

 

 

    С Джордж Мийдърс по странен начин ни свърза обстоятелството, че и двамата сме почитатели на френския писател Мишел Турние. Снимката му, която подбрах за NotaBene, има особена стойност за мен, защото натрапчиво поражда в ума ми аналогия с финала на книгата на Мишел Турние "Горски цар". Джордж е американец, но женен за швейцарка и живее в Швейцария. Освен към фотографията, има слабост към изучаването на чужди езици, макар че не разполага за това с толкова време, колкото би искал.

 

 

    Авторката на петата снимка, нека я наречем longhairbroad, също избра да запази анонимността си. Тя е от Съединените щати, но в във вените й тече и скандинавска кръв. Прави снимки с фотоапарат за сто долара. За мен изкуството й е прекрасен пример за това, че във фотографията оригиналността на погледа е много по-важна от съвършенството (и цената) на техниката.

comments powered by Disqus