NotaBene е електронно списание за философски и политически науки. Повече за нас

Дни на Източното изкуство и духовност

Брой
46 (2019) Водещ броя: Антоанета Николова; Специален брой по проект № 753561, MSCA, EC, H2020
Рубрика
Тема на броя
Автор
Антоанета Николова

Дни на Източното изкуство и духовност

 

На 7-9 юни в Центъра за Източни езици и култури към Софийския университет се състояха Дни на Източното изкуство и духовност. 

Събитието бе организирано по проект  № 753561 «Възприемане на Източната духовност в Европа», финансиран по Програма Мария Склодовска-Кюри, Хоризонт 2020, Европейска комисия. Организатори бяха доц. д-р Антоанета Николова, Лайпцигски университет, Германия/ Югозападен университет, България, ръководител на проекта, а също така катедри "Китаистика», «Класически Изток», «Японистика», междукатедрена специалност «Южна, Източна и Югоизточна Азия» при Центъра за източни езици и култури, СУ «Св. Кл. Охридски» и Хайку клуб «София»

Събитието бе богато и интересно. През първия ден под наслов „Изкуство и медитация“ се проведоха редица уъркшопи, медитации, демонстрации и литературни четения: медитация Хридаякаша дхарана с водещ Гергана Захариева, БЙА; уъркшоп „На един дъх... “: японски рисувателни техники с водещ Детелина Тихолова, БХС; динамична медитация на петте стихии с водещи Звездомира Георгиева и Константин Кучев; уъркшоп по китайска калиграфия и живопис с водещи Джан Кайюе и Силви Велев, литературно четене на китайска поезия в оригинал и преводи на студенти от специалност „Китаистика“ с водещ гл. ас. д-р Веселин Карастойчев; семинар върху изкуството на чая с водещ докторант Цветелина Недялкова; работилница за яповски украшения кандзаши с водещ Андреана Ташева; уъркшоп и експозиция на икебана с водещ Мария Кеменчеджиева от сдружение за икебана „Кагецу”; кратко представяне и демонстрация на кукления театър на Раджастан с водещ д-р Румяна Дамянова;  изработване на пясъчна мандала като изкуство и медитация с  водещ Лора Тодорова, преподавател по йога; рисуване с къна – махенди, с водещ д-р Мона Каушик; ателие „Йога на женствеността“ с водещ Стела Сачи-сундари Христова; изложба и ателие по персийска калиграфия; рисуване с къна на стихове от персийски класици с водещ докторант Махса Нураи; уъркшоп с анклунг (традиционен индонезийски инструмент); уъркшоп за индонезийски танц; уъркшоп за произношение и писане на тоновете във виетнамския език.

В залите и фоайетата бяха подредени редица изложби: изложби на студентски фотографии от Китай, Индия, Иран, студентска фотоизложба „Виетнам и Индонезия“; калиграфски прочит на хайку, с автор Александър Телалим; „На един дъх... “: картини в японски стил с автор Детелина Тихолова; Изложба на китайска живопис, автор Силви Велев; „Цикъл: пролет, лято, есен, зима“ – фото хайку и хайга с автор Зорница Харизанова, БХС;  класически хайги с автор Венелина Петкова, БХС; благотворителна изложба-базар на вишневи цветчета, изработени от плат с японската техника цумами дзайку с автор Красимира Илева, БХС;  „Дърво на желанието“ с автор Венелина Петкова, БХС; демонстрация на темари с автор Антонина Караламбева.

Денят завърши с концертна програма, която включваше: музикални импровизации с индийски музикални инструменти, изпълнена от Константин Кучев; китайска поезия; песен на виетнамски език и танц; песни и стихове, вдъхновени от Изтока, с автор Кери Шон Кийс, САЩ/Литва; индийски танци, изпълнени от Катя Тошева, танцово училище Кая; ария на Лиу от първо действие на операта “Турандот” на Пучини в изпълнение на Диляна Георгиева; рецитал на участниците в хайку конференцията и хайку клуб „София“; танц на групата към Индонезийското посолство; Магията на индийското сари - ревю на студентки, облечени в индийски сарита; ревю на студенти, облечени в китайски национални облекла.

През втория ден се проведе международна конфренция „Хайку: Западни прочити на Източната духовност“. Денят завърши с отчитане на резултати от конкурс на хайку на свободна тема.

Третият ден бе посветен на гинко – разходка сред природата и писане на хайку.

В този брой на списанието предлагаме материалите от конференцията, както и докосване до някои от артистичните прояви. Част от материалите са съвместна публикация със списание „Хайку свят“.

 

comments powered by Disqus