NotaBene е електронно списание за философски и политически науки. Повече за нас

Хайга от български автори

Брой
50 (2020) Водещи броя: Антоанета Николова, Гергана Попова
Рубрика
Poiesis
Автор
Детелина Тихолова, Александър Телалим, Венелина Петкова и Ким Алберт Думанон, Николай Пенчев, Диляна Георгиева и Петър Павлов, Зорница Харизанова, Александра Ивойлова, Илияна Стоянова, Цанка Шишкова, Елисавета Шапкарева

ХАЙГА ОТ БЪЛГАРСКИ АВТОРИ

Представени са хайги, направени в класическия японски стил суми-е, както и съвременни фотохайги.

Суми-е, което буквално означава просто „рисунка с вода и туш“ (от японски), всъщност е една от най-трудно усвоимите рисувателни техники, чиято родина е Далечният Изток. Изисква години практика с източна четка и много опитност, тъй като се прави като „на един дъх“ – поправки в рисунката са буквално невъзможни. Рисуващият суми-е трябва да упражнява и източна калиграфия, която е в основата на техниката. В суми-е техника се изпълняват и дзен рисунките. 

В суми-е важат четирите съкровища на източната монохромна живопис  -  четка с мек естествен косъм, черен туш и способността да постигаш всички нюанси на цветовете само с негова помощ, тънка хартия или коприна и камък за разтъркване на туша. Понякога се използва и цветен туш, но много пестеливо. Казват, че с източен туш предаваш върху хартията не самите неща в тяхната материална конкретност, а душата им. Инструментите на суми-е са инструменти и на класическата хайга, макар че в наши дни авторите й използват все по-разнообразни художествени медиуми.

Надяваме се да усетите характера и стремежа на всеки от авторите на рисувана хайга, които са представени тук.

Непосредствеността, която докосва пряко, без да преиграва и да си придава важност на Детелина Тихолова. Нейният подход е много близък до духа на спонтанно нарисуваната класическа японска хайга.

Трудно постижимото изящество, да изразиш в обема на буквата, изписвана на кирилица, духа на източната калиграфия, музиката в потока на хайку стиха в творбите на Александър Телалим.  

Усетът към естетиката на асиметрията и незавършеността на Венелина Петкова, така залегнала в почти всяка форма на далекоизточно изкуство.

Ритъмът, акцентът и прозирността в хайгите на Николай Пенчев, чието въздействие може да се постигне само с традиционните средства на суми-е рисунката: туш, мека четка и тънка хартия.

Коментар: Венелина Петкова

Фотохайгите на българските автори са също толкова лаконични, изящни, въздействащи.

Съчетанието между фотографията на Петър Павлов и хайку на Диляна Георгиева е особено хармонично: Между два сезона/ засядат/ неизречените думи. Лед е сковал дъбовите листа в изображението. Наистина „два сезона“. Там са думите, неизразените чувства, сковани от внезапен студ. Раздялата...

Между два сезона е и октомври, месецът, в който пъстротата на цветовете и сенките, родени от отиващата си година, рисува най-ярките картини на природата, но и ни дарява най приглушените, носталгично-медитативни моменти: Октомври/ все по-пъстра сянката/ на стария чинар. Точно такъв момент е уловен в една от фото хайгите на Александра Ивойлова.

Фотохайгите, представени от Зорница Харизанова, съчетават авторски хайку и снимки, дигитално обработени като маслена живопис и акварел.

Есенно равноденствие/ стипчивият аромат/ на компот от дюли... В тази „ухаеща“ хайга топлите тонове (червено, жълто, охра) създават впечатление за слънце, за зрялост и щастливо преживяно време. И все пак природата прекрачва невидимата си граница (равноденствието) със стипчивия вкус на прехода.

Друг вид дигитална обработка – акварел с графичен нюанс, представя Елисавета Шапкарева, образи, които се очертават като видения – колкото реални, толкова и авторски. Детайли изплуват из дебрите на спомен или представа – в приглушена тоналност, почти монохромни, навлезли дълбоко в есента.

Знаците на есента се „четат“ и в творбата на Илияна Стоянова: есенна сватба/ между играчите на хорото/ жълти листа

 Музика „звучи“ от фото хайгата на Цанка Шишкова, сякаш от бездомната душа на клошаря...

Коментар: Александра Ивойлова


Детелина Тихолова е родена в Добрич през 1970 г., живее и работи в Кюстендил. Учител по изобразително изкуство. Специализира текстилен дизайн и фотография. От 1992 г. пише хайку, а от 2004 г. създава хайга. Работи и в двете основни течения на хайга - традиционна с рисунки с туш (суми-е) и модерна с фотографски изображения. Свои текстове е публикувала в сп. ”Хайку свят”, "Пламък", "Литературен клуб", хайку антологиите "Пътят", "Градът" и "Различна тишина". Публикации на хайга има в онлайн изданията "Full Moon", "Simply Haiku" и "Haigaonline". Има редица награди за хайку на национални конкурси.  Печели награди от електронния конкурс на LiterNet "Мечти по лято" (2002), от международния фотографски конкурс "За най-добра снимка от България" (2004). След спечелен конкурс за дебютна книга на изд. "Арс" публикува книгата си "Хайку, хайга, суми-е" (2010), а през 2011 г. прави самостоятелна изложба на хайга и суми-е в галерия "1908", София. Член е на Българския хайку съюз.

 

     

 

Александър Телалим е българин от украинската част на Бесарабия. Той е роден през 1966 г. във Владичен. През 1995 г. се премества да живее в България, където завършва „Стенопис“ в Националната художествена академия. Художник с изключително широк художествен диапазон, един от най-добрите български акварелисти, той многократно е представял на света изкуството на България и Украйна. В по-широк контекст изкуството му се възприема като мост между културите на Изтока и Запада. А. Телалим създава уникален синтез на източна и западна калиграфия. Той обаче не спазва стриктно официалните китайски или японски правила и чувства принципите на източната калиграфия като нещо универсално и разбираемо. Най-важните за него са не строгите форми, а линиите, изразяващи свобода, сила, радост и енергия, когато „във фигурите остава само жеста - толкова експресивен като йероглиф на чувството“ (Програма "Хоризонт"). "Може би това е дзен - казва художникът - да намерим това, което ни обединява, и да го направим видимо." Една малка част от заглавията на неговите изложби включва: „ДУХОВНИ ПОСЛАНИЯ“ (София), „ТРАДИЦИИ И ВДЪХНОВЕНИЯ ОТ ИЗТОКА" (София), „ПОСЛАНИЯ ОТ ЗАПАДА" (Кагава, Япония), „МОСТОВЕ“ (галерия „Кристина де Висенте", Велва, Испания), "КАЛИГРАФИЯ, ВДЪХНОВЕНА ОТ ХАЙКУ" (София).


    

 

Венелина Петкова е родена през 1979 г. във Варна. Живее в София. Завършила е магистратура "Изкуства и съвременност" в СУ.  Пише кратка проза и поезия по вдъхновение и вътрешна необходимост. Изучава източните форми на изкуство, философия и естетика. Посещавала е курс по икебана към школа „Согецу“, България, практикува китайска калиграфия при художника Силви Велев и е онлайн ученичка на японската калиграфка Мичико Имаи. От 2014 е член на Българския хайку съюз.  Едновременно с това е и голям почитател на западното изкуство, а също и на латино-американското, на африканското …. "Ако трябва да се замисля още, - споделя тя - бих казала, че с времето съм нарисувала своя собствена линия на границата между любовта към източната естетика и западната мисловност, по която обичам да балансирам като въжеиграч. А между другото, мисля също, че все повече това разделение между Изток и Запад влиза в границите на условността. По същия начин както с откриването на Америка и бреговете на Далечния Изток, географите си доказали сами на себе си, че всички морета, колкото и да са различни, преливат едно в друго".

Ким Алберт Думанон, роден на 09.10.1997 г. във Филипините. Магистър в Софийски университет "Св. Климент Охридски", специалност "Японски език и култура". Интересът му към хайку в този смисъл е съвсем естествен. Темата, която избира за държвния си изпит, също е свързана с него: „Хайку и България: една поетична връзка". Най-младият член на Български хайку съюз, с награда за млад автор от 17-я Национален декемврийски конкурс за хайку „Зимни импресии“. Пише хайку и танка на японски, английски, български и тагалог (филипински) език.

Тези две класически хайги са резултат от сътрудничеството между Венелина Петкова и Ким Алберт Думанон.

1. Хайга „Чайници“ съдържа две хайку и е „разговор през времето“ с големия японски хайку поет Башьо:

 наближава есен

сърцата се събират

в стаята за чай            (Башьо)

 秋近き

心の寄るや

四畳半


Aki chikaki

kokoro no yoru ya

yojouhan

 ...

открехва вратата

и влиза

есенен вятър   (Венелина Петкова, превод на японски Ким Алберт Думанон)

 

門開き                                                            mon hiraki

中に吹き込む                                                naka ni fukikomu

秋の風                                                            aki no kaze

 ...

2.                  Хайга „Шапка в облаците“

 зимният вятър

от небесата вали

лек златист порой   (хайку на японски Ким Алберт Думанон, рисунка Венелина Петкова)

 木枯や

黄金の雨を

降らす空

 Kogarashi ya

kogane no ame o

furasu sora

 

 

Николай Пенчев е роден на 28.04.1968 г. в София. Завършва българска филология в СУ „Св. Климент Охридски“. Публикува къси разкази в различни печатни медии и пише хайку. През 2001 г. печели журналистическата награда „Паница“ в раздел „Репортаж“. От същата година е главен редактор на вестник „168 часа“. През 2011 г. участва в създаването на вестник „България Днес“, на който е главен редактор и  в момента. Публикувал е осем романа в поредица „Старобългарски загадки“, както и детски книжки, получил е наградата на Съюза на българските писатели за най-добър детски автор през 2018 г. През 2019 г. печели наградата на град Нови пазар за детска литература „Калина Малина“. Любител на японската история и култура. От 2015 г. се занимава с рисуване с туш в японската техника суми-е. В работите си търси автентичния изказ на източната четка върху оризова хартия. През 2019 г. в Клуба на българските фотографи в София е поставена изложбата му „Котки и пеперуди“. От 2004 г. насам тренира японското бойно изкуство кендо, има защитен първи дан. Свири на саксофон.

 

    

 

 

 

Диляна Георгиева е оперна певица, сопрано, завършила хуманитарно образование. В репертоара й влизат централни роли от опери на Пучини, Моцарт, Верди, Бизе, а също солови партии на кантатно-ораториални произведения от Брукнер, Моцарт, Форе. Осъществява богата концертна дейност и звукозаписи за Националното радио. Издала е два диска - с френска класическа музика "Après un rêvе", и с българска "Магически откровения". Специализирала е в майсторски класове по оперно пеене и интерпретации на Гена Димитрова и Мария Слатинариу (Румъния). Инициатор и участник в благотворителни концери, както и в културни проекти, обединявщи национални ценности и международни изкуства. Пише хайку поезия и има две издадени книги в съавторство, участва в хайга изложби. Председател е на Българския хайку съюз.

Снимката към хайку стиха "между два сезона засядат неизказаните думи" е на Петър Павлов. Петър Павлов работи в ИТ сферата, но отлично съчетава технологичните си познания с поетичната и фотографска дарби. Издал е  стихосбирка “Камъчета в джоба”, осъществил е  хайга изложби, както самостоятелни така и общи. Член е на Българския хайку съюз. Четене на негови стихове се осъществяват в различни галерии при специално участие на известни български музиканти и актьори. Страстен пътешественик, той запечатва с камерата си забележителни места в пустините на Египет, Флорида, Йерусалим, стратовулканите в Мала Азия, джунглите в Хонг Конг.

 

 

 

Зорница Харизанова е родена на 19.08.1969 г. в гр. София. Интересите й са насочени в областта на далекоизточната философия, изкуство, поезия и художествена фотография. Пише класическо и съвременно хайку, и сенрю. Експериментира в областта на фотохайга. Нейни творби са публикувани в: сп. „Carmina Balcanica” и „Cronica” в Румъния, „Хаику новине” и „Освит”, Сърбия, сп. „Ирис”, Хърватия, Asahi Haikuist Network, Haiku Bandit Society, американското „Frogpond”, английското „Blithe Spirit”; в: World Haiku Review, Under the Basho, руското електронно списание за сенрю „Ёршик”, на сайта на Haiku International Association в Япония и антологиите на Световната хайку асоциация (WHA), в български поетични сборници и двуезични хайку антологии, в първата унгарска антология на българско хайку, в алманаха „Културна палитра”, антологията на Нова асоциална поезия „Продължаваме отвъд”  , др. Носител е на отличия и награди от български и международни конкурси за хайку и хайга, както и на няколко отличия за фотография. От 2011 г. е член и секретар на Български хайку съюз, от 2017 г. – член на Британското хайку общество, а от 2019 г. – член на Международната хайку асоциация в Япония. Сред съставителите и преводачите е на българо-английската хайку антология „Отвъд думите/ Beyond Words” (2018). Член на редколегията на сп. „Хайку свят” и гост-редактор в сп. „Картини с думи и багри”. Носител е на множество отличия и награди за хайку и хайга. През изминалите години е взела участие с авторски творби в 12 колективни изложби на фотохайга.

 

 

 

 

Александра Ивойлова е родена в София. Израснала в артистична среда, тя се изявява в различни изкуства: като дипломирана пианистка в НМА „Проф. Панчо Владигеров” в София и специализант в Париж, а впоследствие камерна певица (издала е компактдиск „Барокови арии и песни” 2011г.); с участия в изложби, пленери и съвместни проекти с колеги; и не на последно място – с поетичните си публикации в наши и чужди издания, със своите книги: Горчиви дъждове“, „Hommages“, „Път над света“ – стихотворения, „Неочаквани мисли“ – сентенции, „Отражения“ – терцини, на български и френски (издаден е едноименен компактдиск, поезия и музика, композитор – Н. Добринов), „Отгласи“ – поетични диалози (със С. Филипова), „Последната роза“ – хайбуни, „Попътни строфи“ – поетични диалози през фрагменти от Свещеното Писание, на български и английски (с Ал. Дъбнишки и Юл. Станкова – образи), „Следи от вятър“ – хайку, на български, френски и английски (със Зл. Тименова), „Градове от думи“ – хайку, на български, английски и китайски (със Зл. Тименова), както и „Същината на Ботевото слово“ – полемични анализи. Публикува литературна, музикална критика, отзиви за изложби, очерци и други. Съставител е на първата хайку антология на градска тема – „Градът / La Ville” (2012 г.); показва 70 свои графични творби в първото у нас слайдшоу с органов концерт (с органиста С. Леви, 2011 г., НМА); за първи път съчетава хайку и пластики в изложбата „Хайку – следи върху глината“ (с Т. Димитров, галерия „Сезони“, 2020 г.); сред съставителите е на българо-английската хайку антология „Отвъд думите / Beyond Words” (2018 г.), съвместно с Британското хайку общество. Член е на Български ПЕН-център, Съюз на българските журналисти, Български хайку съюз, World Haiku Association, Rencontres Européennes Europoésie и др. В редколегията е на сп. „Хайку свят”. 

 

Илияна Стоянова е родена през 1969 г. в София. Доктор по богословие. Пише още от ученическите си години. Има публикации в "Църковен вестник", сп. "Философия" и др. Нейни хайку, танка, хайбун и други стихове са включени в множество сборници и списания на български, английски, японски, хърватски, руски, италиански и др. езици и са получили награди и отличия на национални и международни конкурси. Участвала е в журито на големи международни хайку конкурси, както и в съставянето и публикуването на няколко хайку антологии. Освен писането харесва изучаването на чужди езици и култури, пътешествията, занимава се с фотография и акварели. Член e на Британското хайку общество (BHS), Обединеното хайку и танка общество (UHTS), Хайку клуб – Пловдив и Американското танка общество (TSA). Илияна Стоянова е редактор в Живата хайку антология (The Living Haiku Anthology); отговаря за комуникациите в Британското хайку общество и е администратор на Британските хайку награди; фоторедактор в Хайкупедия; бивш секретар на Обединеното хайку и танка общество (2017-2020). 

 

 

Цанка Шишкова е родена в Гърция. Има докторска степен по компютърни науки. В момента е пенсионер, работи на свободна практика като консултант по информационни системи. Публикува хайку, сенрю и хайга в международни електронни издания с утвърдени хайку редактори, като: Asahi Shimbun, ESUJ-H English Haiku, NHK - Haiku Master, Stardust Haiku, THF - Haiku dialogue, The Mainichi, Under the Basho, Wild Plum, Failed Haiku, HaikUniverse, The Mamba Journal, Urban Fantasist, Autumn Moon Haiku Journal, Fireflies’ Light, World Haiku Association - Категория : Хайга, Black & White Haiga/Haisha, Диви люляци и др. Има публикувани хайку в престижното списание на българския хайку съюз „Хайку свят“, както и всписанието за литература и визуални изкуства „Картини с думи и багри“. Цанка Шишкова е в европейската селекция „Евро 100 най-креативни автори на хайку“ за 2017, 2018, 2019 и 2020. Издава двуезичната книга на английски и български: ПЕРО ОТ ЖЕРАВ, с хайку и сенрю от Ванкувър до Токио, (2019 г., „Direct Services“ Ltd., София, България), в която представя повече от 100 свои хайку, сенрю и хайга, публикувани в изброените по-горе издания. Цанка Шишкова е автор на още 6 книги: За Япония с любов; Приказки от Япония – лунният замък; Приказки от Япония; Японски легенди – едно докосване; Японски приказки – звездни послания; Японски легенди  - в лабиринта на времето.

Елисавета Шапкарева е родена в София. Завършила е българска филология в СУ „Св. Климент Охридски“. Живее и работи в родния си град. Има издадени две книги с хайку – „Тихо“ (2003) и „По здрач“ (2006) и две с лирика – „Око на птица“ (2008) и „Клонка от мирта“ (2020). Нейни стихове са публикувани в български и международни антологии и в многобройни чуждестранни издания като "Хайку новине", двуезичната антология „Más-más csönd / Различна тишина“, FROGPOND и др. Участвала е многократно в „Софийския есенен салон за поезия“. Хайги на Елисавета Шапкарева са публикувани в изложбите „Есенни багри“, „Звуци на есен“ и „Дъхът на града“ (самостоятелна изложба), на сайта на Българското семиотично дружество, на сайта Frogpond, Daily Haiga, WHA, NHK World и др. Лауреат е на логото „SMS-поезия“ (2006), Трета награда от Международния хайку конкурс Мелнишки вечери на поезията (2006) и носител на почетна грамота от Международния хайку конкурс Мелнишки вечери на поезията (2007) и др. Член е на Българския хайку съюз и на Световната хайку асоциация.